Baza porad 

Porady o organizacji pracy zdalnej

Jak dotąd praca zdalna była dodatkiem do pracy biurowej. Nierzadko była pewną formą benefitu dla pracownika. Teraz z powodu nadal utrzymującej się pandemii wielu z nas odesłano na tzw. home office. Ale nie każdy umie poradzić sobie z takim systemem pracy. Rozwiązaniem jest właściwa organizacja. Jak wobec tego zaplanować sobie pracę w warunkach domowych?

W związku z bieżącym stanem epidemiologicznym, mnóstwo korporacji zdecydowało się przenieść na systemem home office. Dla odsetka osób, które nie miały uprzednio doświadczenia z takim trybem pracy, efektywna organizacja czasu jest nie lada wyzwaniem, bowiem zmusza ich do zastosowania paru nowych reguł.

Jak stworzyć dobre miejsce do pracy w domu?

Najpierw powinno się wyznaczyć sobie optymalne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest pokój przeznaczony tylko do niej. Jednakże nie zawsze jest to wykonalne. Częściej posiadamy tylko kilka metrów kwadratowych przestrzeni na postawienie stolika lub biurka i to także się sprawdzi. Ważne jest natomiast to, by strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Koniecznie należy również zwrócić uwagę na oświetlenie, aby było jak najbardziej naturalne.

Jak tanio urządzić miejsce do pracy? Jeżeli nie masz na wyposażeniu mieszkania stosownego biurka czy fotela to warto rozważyć jego kupno z drugiej ręki albo przejrzeć lokalne ogłoszenia o sprzedaży na Facebooku.

Skrupulatne planowanie dnia pracy

W trakcie pracy w domu kluczowa jest dyscyplina oraz zaangażowanie w realizowaniu obowiązków. Starajmy działać tak samo, jak w trakcie pracy w biurze. W przypadku, jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Trzeba mieć na uwadze, żeby w godzinach pracy nie wykonywać innych obowiązków. Najlepszym sposobem na skupienie się na pracy jest wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych oraz korzystanie z techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową interwałem pomiędzy kolejnymi zadaniami.

Dress code a praca zdalna

Dzień spędzony w piżamie pomimo, że brzmi świetnie, może mieć niekorzystny wpływ na naszą produktywność. Casualowe ciuchy mogą może być tak komfortowy, że będzie wywoływać rozleniwienie. Żeby temu udaremniać warto zadbać o swój ubiór, szczególnie jeśli w godzinach pracy zdarzają się zebrania na videochacie. Będziesz się czuć wtedy pewniej.

Zachowanie relacji między współpracownikami

W przypadku trybu pracy na zdalną znikają tradycje biurowe jak poranne rozmowa przy kawie, wspólne wyjście na lunch bądź dojazd. Do zachowania przyjacielskich stosunków ze współpracownikami warto użyć popularnych komunikatorów typu Slack. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z szerszą grupą pracowników, lepszym rozwiązaniem będzie spotkanie online przez Skype, Zoom czy Google Meet. Jeśli odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z kolegami z biura też tematów osobistych. W home office niezmiernie ważne jest zachowanie komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy nieczęsto widujemy się ze znajomymi.

Zobacz także: