Internetowe strony IT 

Domena Twojej firmy ma znaczenie. Dowiedz się jak ją wybrać

W toku ostatnich dwudziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę internetową. A pierwszym działaniem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.

Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej firmy?

Dobór domeny, a zwłaszcza tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, lodz.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .ua (Ukraina) czy .nl (Holandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są też rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .gov, .edu, .blog.

Dobrze rozważ też nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze zapewne dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj powinno się wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, należy użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż naturalnie nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów prawnych z konkurencją.

Zobacz także: